söndag 29 januari 2012

Träd är att andas!

Målade av mig i januari 2010.

Jag älskar att måla. När jag målar i akryl använder jag starka färger och av någon orsak målar jag en massa träd. Får jag ett oanvänt kanvas framför mig så ser jag genast: träd!

Av någon orsak har många i min omgivning på senaste tiden talat om flyttande och att hitta lägenheter. Jag anser att jag har det mest fulländade lilla stället i studentbyn. Självmordsetta, visst, men jag lever i mitt huvud, jag märker inte att den är liten och behöver jag mer rum går jag ut på promenad vid åstranden. På våren blommar trädet utanför mitt fönster. Då doftar det söt blomdoft och hela trädet är vackert utfyllt med gulgröna blommor, man hör ljudet av dåsiga humlor, härligt! Fåglar finns det också, ibland kommer de in och det är komiskt att vakna på morgonen och se en talgoxe sitta i mitt exotiska hibiskusträd. Jag trivs här.

Men jag funderar på om det skulle vara en idé att flytta bort och vara två, för det kunde bli riktigt roligt, helt superbt! (Har dock många funderingar om detta som jag ännu processar.) På samma gång känner jag hur syret går ur mig när jag tänker på att flytta in i en betonglåda närmare centrum. Jag tror att om det finns träd inom synhåll eller på vägen in så kunde jag må helt okej, men jag förstår det inte: varför skulle nån vilja bo på ett ställe där man inte är nära förbundet med ett starkt växande liv? Att ha ett träd nära är att andas!

Som tur är Åbo en trädvänlig stad, det finns en hel del gator med träd. Och i vissa fall är jag redo att kompromissa. Man kan ju ha andra härligheter istället, som blomlådor med pelargoner eller nåt (och då kan man säkert få där brevid nån sorts litet appelsinträd också!).

Bild från Desktop Nexus Wallpaper.
Foto jag tog av julgranen vid Åbo domkyrka i december 2011.

PS: jag har också en fascination med att odla små inomhusträd, liksom hibiskusen jag nämnde, azaleor (som brukar dö varje gång jag måste resa bort för en längre tid så just nu har jag ingen), eucalyptus gunnii träd, och så har jag en poinsettia som jag försöker få att se bonsai-aktig ut.

4 kommentarer:

  1. Fint (be)skrivet om din "självmordsetta", visst är träd helt fantastiska! Är själv alldeles beroende av Lonttis sen jag flyttade hit förra sommaren - här finns många stora, susande träd, plus de gamla husen och de lummiga, bortgömda gårdarna mellan allting. Synd att vintern är så lång bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3! Åhhh.. 0.0 Låter härligt! Ingen aning om var det här Lonttis är, men it sounds like a peace of heaven. <3

      Radera
  2. Jee för en gata med träd! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. X) Ya know it! *high-fives for trees.. eller nåt* :P

      Radera