torsdag 26 januari 2012

Gravida män, ska det vara shockerande?

Dokumentärfilmscover från MoviePosterDB.
Kanske jag har sysslat med kvinnovetenskap för (tillräckligt) länge när jag tycker att det är konstigt att någon reagerar på gravida män. Vad spelar det för roll? Jee att de kan genomgå en viss omvandling från kvinnlig kropp till manlig och fortfarande bli gravida!

I artiklen Ett halvt könsbyte öppnar för ett tredje kön berättas det om den ålderdomliga synen att det finns två klara biologiska kön med regler som inte kan brytas. Det handlar förstås om normer men det talas om "natur" isället, vilket är ett enkelt sätt att legitimisera sin ståndpunkt. Man säger bara ordet "naturligt" eller "biologiskt" och sedan behöver man inte förklara mer. Eller?

Det finns ingen orsak att säga att man måste välja antingen eller när det finns möjligheter. Samhället kollapsar inte om vi inte upprätthåller tanken om två naturliga komplementerande kön.

Dessutom har vi redan "ett tredje kön" och allt möjligt annat. Se Middle Sexes på youtube.

Artikeln Solklart brott mot mänskliga rättigheter säger att "Det råder stor internationell samstämmighet om att tvångssteriliseringar är oförenliga med mänskliga rättigheter." Därför kom det som en shock för mig att höra att Sverige, som annars är bra på att föra fram minoritetsrättigheter, har tvångssterilisering för transpersoner. Att vi har det i Finland också förvånar mig mindre, för vi låter ju inte ens våra homosexuella ha ett äktenskap (ännu).

Från vad jag förstår så har denna tvångssterilisering ingen medicinsk orsak (se denna artikel t.ex.), det är bara så att det skulle förvirra personer om vi avvek från tvåkönsmodellen. Dags att tänka om, säger jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar