tisdag 17 januari 2012

Hur blir man ateist?

Min religionsvetenskapliga bakgrund kommer tillbaka och spökar för mig. Temat dyker upp om och om igen plötsligt. Nu hittar jag detta i min inbox, och jag är frestad:

Tomorrow, 15-17, aud. Armfelt, Arken, Åbo Akademi University
Guest Lecture by Prof. Phil Zuckerman: “What we Know about Atheists and Irreligious People – A Social Science Perspective.” Response by prof. Grace Davie.



Vad får folk att vara ateister? Är det så att det inte händer en massa konstiga paranormala saker i deras liv och därför blir det logiskt att anta att världen fungerar på ett annat sätt? Jag är nyfiken.

En viss karismatisk lärarperson menade att vi ska ha en kurs där vi behandlar häxor och wicca och sånt som fiktion. Alltså visst, häxflicka i litteratur, men.. hur sätter man bort allt det där om "den andra verkligheten" och den tradition folk lever? Det är som att diskutera en stadsmiljö utan att associera till en stad. Väl? Kanske. Får se! Det är nog inte det som är viktigt hur som helst. Anar att vi ska tala mer om flickskap och maktpositioner och sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar