söndag 11 september 2011

Unga kvinnor och bröd i sjukyran

Little Women är en awfully lång bok. Det var roligt i början, men bara 3 kapitel in så väntar jag på att den ska gå framåt.. mycket framåt.. nära slutet framåt. Lyssnar på den på Librivox, tycker inte att läsaren lyckats bra, men den var snabbast att hitta. Är sjuk, you see, och ligger och vilar hela tiden, orkar inte hålla i en bok eller fokusera på text, så audiobok är bäst.

Jag tror att vid något ställe slutade karaktärerna verka som riktiga människor och därför tappade jag intresset. Eller så clash:ar jag så väldigt med deras idéer om hur kvinnor ska vara att jag är för irriterad för att kunna se dem som personer istället för dogma. Är förstås väldigt förtjust i Jo, men jag vet hur det slutar, goodbye lesbian dream, vilket får mig att känna någon sorts förbittring varje gång jag delight i det hon gör.

Funderar på hur man sätter "små/unga" och "kvinnor" ihop. Och vilken sorts barn/ungdomssyn boken speglar, de talar ju hela tiden om hur de ska/måste vara. Och på något sätt slipper man aldrig ifrån det historiska perspektivet, så jag önskar att jag hade en mer detaljerad idé om kvinnosynen under författaren Louisa May Alcotts tid.

---

On a different note.. Bakade snabbt bröd. Har tappat min aptit men känner hunger, så det lönar sig kanske inte att koka mat, men bröd kan man äta lite i gången och eget bröd är väldigt mättande. Har en massa fina frön i dem. Använder basreceptet:
4 dl vatten
en torrjäst påse
2 msk olja
1 tsk salt
..och så kastar man i olika sorters mjöl, flingor, kryddor tills det ser bra ut. In i ugnen på ca: 200 grader C tills de verkar vara färdiga.

Har tent på torsdag. Måste bli frisk. Dessutom börjar kursen diktens dimensioner, förhoppningsvis inte med en massa uppgifter. Väldigt mycket arbete i period 1..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar