onsdag 1 februari 2012

Hoppas vi ses igen, Finnmanga


När jag kom hem för en stund sen fanns denna tidning framför mina fötter vid dörren. Finnmanga är en tidning som publicerar personers egna berättelser ritade i mangastil. Jag har varit prenumerant för kanske lite över ett år,. Jag tycker det är oerhört fascinerande att se hurudana historier folk (ungdomar) vill berätta och hur deras konststil ser ut. Det bästa har varit tidningens kommenteringssektion i slutet där en panel ger feedback på berättelserna som sänts in. Deras kritik är nyttig och intressant, de som målar får veta vad som fungerar och vad som kunde göras bättre.

Manga är en av mina favoritstilar, jag brukar själv också måla sådant ibland. Jag hade några drömmar om att också deltaga någon dag, men å ena sidan kände jag mig lite för gammal för publiken och å andra sidan har jag aldrig tagit mig tid att göra färdigt en hel berättelse. Feedback på vad man gör är alltid nyttigt, så bara för den sakens skull skulle det ha varit bra att vara med.

Nu meddelar redaktionen att tidningen läggs ner åtminstone för tillfället. Jag hoppas på dess återfödsel någon gång i framtiden, för jag hänger inte i sådana cirklar där jag skulle få se alster så som dessa och dessutom var det alltid en glädjande överraskning att hitta den i tamburen (den utkom ganska sällan så man hann alltid glömma bort att den skulle komma). Dessutom diggar jag tidningar som publiceras av folket för folket. Sådant behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar