söndag 5 februari 2012

Homofobi, kärnkraftverk och röstningsdag


Dags att rösta. Jag har aldrig tyckt om Niinistö och hans värderingar och brukar ofta rösta grönt, så min röst har länge varit klar.

För nån vecka sedan stod jag i matkön och lyssnade på någons funderingar kring varför hon kanske inte skulle rösta på Haavisto i presidentvalet. Det var inte det att han är homosexuell, menade hon, utan svårigheten med hennes röst var att han inte fick vara för vindkraftverk. Jag hoppas att detta inte har att göra med att vindkraftverk förstör utsikten, för det är så jädrans viktigt att hitta alternativa energimetoder så att de inte bygger fler kärnkraftverk. Det är kortsiktigt och oansvarigt att gå in i ett vågspel med kärnkraftverk som producerar sådant gift att vi måste gömma det djupt inne i vår jord om det finns andra sätt att lätta elbördan.

Jag blev nog lite småarg där i matkön. Här försöker vi få igenom en kandidat med goda värderingar som ger homofobin en liten kick i ändan och så har någon sådant privilegium att de kan oroa sig mer om vindkraftverken, vilkas största drivkraft verkar vara kommersiella intressen snarare än de grönas framfart.

Maktlöshet. Där står majoriteten och talar om hur många rättigheter man borde få. Lite mer, inte för mycket? Jag brukar inte känna mig som en andraklass medborgare, men när valhysterin var som högst fick jag mig en rejäl dos av "ja du, visst är du okej men nu ska vi fundera (utan dig) på om du får vara fullvärdigt med i samhället eller inte". Stora headlines om hur homofrågan kan avgöra valet. Människor som säger att en homo kan inte representera Finland. Jag undrar om det är så här en invandrarperson känner sig också. Visserligen här, men inte tillräckligt bra för att få deltaga i samhället.

Vi är inte lagligt jämställda och Niinistö vill inte göra tillräckligt åt det. Adoptionslagen är åt skogen och man är inte tillräckligt normal för att få ha ett vanligt äktenskap. Det finns mycket annat än detta att beakta när man gör sitt val, men det känns nog lite bittert att höra att vindkraftverk är viktigare än jämställdhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar