lördag 10 december 2011

Sånt som man gör på veckoslutet istället för att städa..


1. Favoritbok i barndomen?
Narnia. Jag och syrran samlade på bokserien.

2. Vad läser du just nu?
Kurslitteratur, bibbaböcker (se nedan), Tiger av Mian Lodalen.


3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
-
4. Dålig bokvana?
Börjar läsa, hittar annat som fascinerar, återvänder inte för att läsa färdigt.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ett par böcker om att skriva, Skämmartecknet av Lene Kaaberbøl.

6. Har du en läsplatta?
Ja. <3


7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Slalom all the way, baby. Det är sällan som en bok äter upp mig helt och hållet.


8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nej.

9. Sämsta boken du läst i år?
Tyckte inte om Tomas Indal av Mikael Lybeck. Tidsandan, handlingen, karaktärerna, språket.. Inget av dessa intresserade mig.

10. Bästa boken du läst i år?
Svårt att komma ihåg vad jag läst.. Tyckte mycket om Cirkeln (M.Strandberg, S. Bergmark Elfgren). Diktsamlingen Husfrid av Sonja Åkesson fasnade jag för förra månaden. Janson's History of Art var ljuvlig också, den läser folk i konstvetenskap.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
När jag har tid så kan jag börja läsa nästan vad som helst av ren och skär nyfikenhet.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Barnböcker (text + illustrationer = <3), ungdomsböcker (inte hetero pojkböcker) oftast med magi/mystik eller LGBTIQ, lesbisk romantisk erotik, diktsamlingar som berör, böcker med vetenskapliga teorier inom humanistiska ämnen eller kvinnovetenskap / gender studies.

13. Kan du läsa på bussen?
NEJ. *spyr*

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Spelar mindre roll, är ju inne i boken. Vad jag får vara tillräckligt i fred och platsen inte är för vacker (för då vill jag måla)..

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Om den är ny, ta hand om den så gott det går utan att vara crazy about it. Lämna den tillbaka efter ett år för efter det glömmer jag att den är ute på vift.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej. Jag vill inte komma ihåg vilka dumma tankar jag hade, får ångest, är självkritisk. Dessutom får jag det inte att se snyggt ut, får estetik-ångest. Är fascinerad av folk som skriver och streckar under i sina böcker, tycker det ser fint ut..

18. I studierelaterade böcker då?
Nej.. Det kunde störa folk?

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Engelska, helt klart. Undantaget är poesi, då helst på svenska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Temat och språket tror jag..

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Direkt eller via bloggen? Här räcker det att jag har tyckt om den. Direkt åt någon annan, då ska det nog vara relevant till deras personlighet/tycke/vad de sysslar med just nu.. eller om boken var riktigt bra.

22. Favoritgenre?
Fantasy i olika former (speciellt crossover/allåldersböcker), modernistisk poesi, illustrerade barnböcker (med ordentlig berättelse, inte alltför låg åldersinriktning)..

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Skräck.

24. Favoritbiografi?
Räknas David Lynch Catching the Big Fish?

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Åh, många. Tänkte i yngre år söka in till psykologin, men det medicinska passar mig inte alls (och egentligen är det inte det som är min huvudsakliga passion). Fascinerad av människor och helande. Har dessutom new age bakgrund och inom den genren räknas nästan varje bok som självhjälp.

26. Vilken bok i din bokhylla är du mest stolt över?
Lord of the Rings trilogin i välanvänd jättetjock pocketformat. Bryr mig inte så mycket om att ha gamla böcker eftersom jag inte idealiserar någon från historien just nu, men det är min dröm att senare ha en gammal vacker version av Alice in Wonderland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar