söndag 4 december 2011

Eucalyptus och den långa svåra vintern


Odlar eucalyptus gunnii (se google images), jag har tre stycken små skott (gav bort två). Jag grodde dem från frön och de växer otroligt långsamt. Antagligen vill de ha mera ljus, men hur är det med temperaturen? På bilden är krukan brevid min stora solljuslampa: ljusterapi som fungerar för både människor och växter.

Reser under jullovet till platser där inga ljusterapilampor finns. Är oroad över mina små och mina andra växter som plötsligt får en kalldusch av mörker när ingen är hemma för att lysa upp deras vardag. Ack och ve.. Får göra så som varje växtfantast gör: reser med min eucalyptus så att jag kan hålla den i ljusterapi.

Planerar inte att resa tidigt eller stanna borta länge. Brukar oftast vilja fira nyår i Åbo. Jag vill fortsätta studera och göra ett liv. Cirka en vecka är tillräckligt med vila i Sibbo, sen måste jag nog göra nånting annat. (Det skulle vara helt annat att resa nånstans och ha en romantisk-kreativ vila..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar