fredag 16 december 2011

Pojk-lucia och skönhetstävlingslucian

Jag går på en kurs om flickor just nu, det får en att fundera på dessa saker som Lucia. Jag har länge känt mig obekväm med konceptet för att jag känner till den bäst som en skönhetstävling. När det var aktuellt läste jag i tidningen om vilka frågor de ställde till luciakandidaterna i år och funderade över varför de frågar om triviala saker som favoritsmycke. Jag ville hellre se att tävlingen skulle handla om omtänksamhet och att göra goda gärningar.

Nu funderar jag mer på hur det firar flickighet och hur konstigt det är att det värderas högt för en dag när det annars brukar få så mycket skit (dock inte från alla håll). Det finns de som vill bort från den mjuka passiva kvinnan och färgen rosa. Det finns de som tycker att barn inte ska ha tillgång till alltför radikala (tradtionella) könsroller, speciellt när de är små. Flickighet i media brukar endera ha låg status eller användas till att förlöjliga de som gör det. Och sedan har vi Lucia, där en flicka firas och står i centrum för en dag.

Det där med pojklucior.. I unga åldrar verkar det helt okej, ju yngre de är desto mindre ser de ut att göra ett visst kön. Men vid äldre år? Kommer de att göra flickighet eller är det ett sätt att sudda ut flickigheten genom att göra det neutralt? På samma sätt frågar jag om en kvinnlig julgubbe klarar av att göra den varma faderlige arketypen eller ersätts den med ett neutrum eller en moder? Jag tycker att vi behöver mångfald, därför ställer jag mig skeptisk till att omvandla Luciatraditionen. Att göra mångfald genom att ta isär arketypen fungerar inte riktigt förutom i enskilda konstuttryck och liknande. En arketyp är en helhet.

Å andra sidan finns det många som inte passar in i rollerna man eller kvinna. Varför inte låta dem vara med? Det är onödigt att tvinga folk att välja kön, kan de vara Lucia så kan de, kan en person av kvinnligt kön göra julgubbe så kan hon. Men om Lucia slutar vara en flicksymbol mister vi en av de få dagarna där en flicka står i centrum. Är det jämlikhet?

Jag vill slutligen berätta om min lucia-erfarenhet detta år. När Lucia gick ned för kyrkotrappan försökte jag sätta mig in i hur det var att vara ung flicka och jag kom ihåg den maktlöshet jag ofta erfor. För en stund tänkte jag mig hur det skulle vara att då få sätta på sig en krona av ljus och stå i centrum för alla blickar och utstråla vänlighet, godhet, generositet, att vara vacker för en stund och stå för någonting viktigt. Plötsligt blev det någonting mycket mer än en skönhetstävling. Det finns makt i att vara Lucia, trots att hon är ung, trots att hon är flicka. Det gör luciatraditionen viktig och relevant att hålla igång än idag.

3 kommentarer:

  1. Hmm, du har så kloka åsikter så jag fick fundera om en stund. Du har verkligen rätt i att en arketyp är en helhet och att Lucia som flicksymbol är väldigt viktig. Om en man ska vara Lucia tycker jag att Lucia-rollen inte borde anpassas och bli manligare, utan mannen borde i så fall finna sig i den kvinnliga rollen. Det finns alldeles för få tillfällen för män att anta kvinnliga roller. Tänk dig en ljuv och mild man i krona och vit klänning. Eller blir det bara förlöjligande av traditionen? Hmm, hmm...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är sånt här man har fått fundera på i år, verkligen! Jag ställer mig positivt till både manliga oc kvinnliga lucior, tycker ju inte att kön nånsin ska behöva spela nån avgörande roll. Men nu gör dom ju det sen ändå! Som det är just nu tycker jag alltid att det blir fånigt när karlar ska sätta sig i roller som ursprungligen är menade för kvinnor. Om en pojke är lucia så är det oftast i humor-sammanhang, men när en flicka gör det är det seriöst, ingen skrattar. På samma sätt är julgubben en ganska lössläppt och humoristisk typ. Jag ät trött på att de typiska flickrollerna, som Lucia då, alltid ska vara ett gott exempel och alltid vara seriöst menade, medan pojkarna alltid får fjanta sig.

    SvaraRadera
  3. Här är annars en barnbok om det här:
    http://www.barnboksprat.se/2011/12/13/kalle-som-lucia/
    Men det är lite annat när de är så där små. Det är väl det där när folk närmar sig pubertet och de har blivit längre inskolade in i vilken könstillhörighet de har. Kan de fortfarande göra Lucia då och behålla flickigheten?

    Tycker att han den här gör en jättebra prinsessa:
    http://www.youtube.com/watch?v=go1hnuzlixU
    ..men det är ju parodi. Så som Lotta säger, en man som gör sig flickig i humorsammanhang. Ändå tyckte jag att han var mycket mer flickig än en flicka som klädde sig till Marios prinsessa, då blev det så seriöst och konstigt även om det var for fun.

    Det finns ju nog mjuka roller för män också, tycker jag, det är bara det att de har sådan låg status. Vi har Jesus som the ultimate meak man, men man behöver faith för att kunna bli präst. "Fjollor" finns det också, men de blir förlöjligade. Så det finns nog mjuka maskuliniteter i samhället, men de ges inte riktigt plats.

    Man tycker ju att det borde finnas mer rum för tvetydighet, androgynitet, olika blandningar, och inte sådant här:
    http://video.couriermail.com.au/2182918999/Libra-accused-of-transphobic-ad

    Men om det går på bekostnad av andra utsatta grupper så är det inte riktigt smart. Och att ha män i rollen.. De kan ju, så som i filmen Mary Lou ( http://www.youtube.com/watch?v=CoCQeeKgkEE ), vara riktigt bra flickor och kvinnor, men det comes across to me som queer, det representerar inte den upplevelse av flickskap som en ung flicka har.

    Det gick en debatt för länge sen om nån sorts kvinnodansevenemang som fick lagligt igenom sin rule att inte släppa dit män, vilket utlöste ramaskri över diskriminering. Men vad folk inte såg i den debatten var, enligt min mening, att det blir inte jämlikhet om vi inte tillåter gränser. De ville vara ifred, de hade upplevt tillräckligt av the male gaze och kände sig inte comfortable, de ville ha sin egen plats för att kunna slappna av och roa sig. Och jag tänker på muslimska kvinnor som vill bära burka för de känner sig säkra i den. Jag tänker mig så här att jämlikhet handlar inte bara om känslor utan också om makt. Det finns en skillnad mellan att utesluta en grupp från äktenskap eller politik och att ordna en dans för kvinnor, för att det finns andra danser för män. Att säga nej i det där fallet skulle vara att ta bort diversitet, ta bort ett opportunity från en grupp som annars inte skulle dansa. Lite på liknande sätt har flickor inte så många vettiga maktpositioner att inta. Lucia är en liten maktutövning, ett synlighetsgörande.

    Det är ju väldigt sött att se vad som helst för barn som lucia. Det är nu väl först sen det där med de högre åldrarna och den officiella lucian som det börjar bli problematiskt.. Om det syns att det är en pojke / ung man som står där och lyser upp vardagen på Forums ena sida i Hesa, skulle det visa upp ett flickskap bara för att han har nån sorts vit klänning på sig? Jag tror nog att jag skulle läsa det helt annorlunda. Det där lakandet är inte tillräckligt. Det skulle vara en ung man som går omkring i ljus och hjälper folk, inte nån bild av flickskap.

    Åh komplicerat...

    SvaraRadera