onsdag 28 december 2011

Julinlägg i efterskott

Skrev detta den 24:de, men det har varit svårt att hitta tid och tråd (nät), så lek att ni läser detta närmare julafton.

~ ~ ~

Jag får en minut för mig själv, andas ut.
Andas in. (Vad luktar?) Andas ut. (Kokar hon någon sorts mysko julrätt?)
Sluter ögonen.
(Slutar skriva.)
När det finns så många röster omkring mig hittar jag inte mina ord.
Hör inte mig själv.
Berättar nåt om just nu i bilder istället.
 

      
Morgon i Sibbo och världen var vackert frusen.

















Det var julavslutning den 22ra, lilla syrran går i klass 3.

"I BÖRJAN AV 80-TALET FANNS DET TRE BANKER I BYN" står det på ett kollage i hallen i Boxby skola. Man kunde sätta till: i början av 00-talet hade vi inga kvar. Hus växer dock upp som svampar, får se hur stället ser ut om tjugo år.






Boxby skolas bibliotek ser mysigt ut.

I denna lågstadieskola läste jag en bok om en liten vit ponny som arbetade i en kolgruva. Jag är fortfarande traumatiserad av berättelsen.
 









Hemma den 23je övade syrrorna en julmelodi på det elektroniska pianot efter bastun.

Ingen av oss har riktigt övat upp kunnande ordentligt, Magga har gått pianolektioner, jag övade en tid på blockflöjt, men vi slutade före vuxenålder, så det musikaliska ligger nog mest latent i familjen, ett potentiellt potential.

Sen bakade vi oerhört många julstjärnor! Kvargdeg, inte smör.


Enligt traditionen här dekoreras julgranen först den 24de, på tidiga dagen efter att man har sett på The Snowman och julfreden har deklarerats från Åbo.

Nåjo, jag tror att jag skulle dekorera granen en dag tidigare om jag firade ensam, men det är en rolig tradition att följa när man är här eller har många andra man firar med.

Tradition är också bordspel som spelas kring jul, här sitter syrran och funderar ut reglerna till det nya  spelet 7 Wonders som hon fick till julklapp.

Bilden togs den 25te, vi spelade två ronder förrän jag mådde så dåligt att jag måste spy. Blev mycket sjuk i några dagar, men det gick lika hastigt över som det kom.

Nu böjar julfirandet sakta gå över till nyårsförberedelser..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar