tisdag 1 mars 2011

Kreativa möjligheter!

Ska fortsätta vara flitig studerande om en stund, men först måste jag gå på en art-spree här på nätet.

Fick mejl från Pictura (i vilket jag har medlemskap) om att rösta på bidragen inom tema-serien "tid". Tyckte om bidragen, var helt imponerad av vissa. Sitter nu och drömmer om att vara uber fotograf någongång i framtiden. Jag tror det handlar om ett sorts konstnärskomplex det där med att vilja fånga ögonblicket, den där stunden som bara finns nu. Vissa andra nöjer sig med att erfara stunden, vissa vill se till att den aldrig kan fly. Man kan fånga den med ord eller bild, man kan måla den. Det känns som en jakt på fenix-fågeln, man vet att den kommer att brinna och förgås men så vacker är den att man kan inte sluta vilja äga den, fängslad som man är av den. Så man griper kameran.. eller penseln.. eller börjar skriva.

Har märkt att Konstika ordnar en utställning med temat urbant liv. Å ena sidan brinner jag för att vara med i någonting sådant, å andra sidan är jag i själen en landsbo, vad in i sjutton vet jag om urbant liv? Visst bor jag i staden, men genom mitt fönster skådas en härlig sandväg med träd och kullar och, öm, gravstenar. (Och ett hotell.) Och ja, den härliga lönnen med alla fåglarna på morgonen! Jag bor så att jag ser natur när jag tittar ut, för någonstans inom mig bor en cowgirl som inte riktigt trivs med att vara alltför långt från naturen. Har stor passion för trädgårdsarbete. Å andra sidan är jag lat och gillar inte att sköta ett lanthus i hela dess komplexitet och veta allt om rörmokeri, m.m. och det känns oroväckande att behöva förlita sig på bil för att komma till ställen. Jag trivs ypperligt var jag bor - en smak av lande men inte mer än 15 minuter ifrån kulturhuvudstadens blinkande ljus. Hmm, kanske man kunde hitta på ett urbant konstverk ändå.. Å andra sidan målar jag endast träd och mera träd. Ja suck. Är man ett bland-djur så är man.

Och så Prosa. Härliga Prosa vill ha ett nytt halarmärke till sin collection. Jag tror det där med att hitta det perfekta citatet är någonting som någon annan är väldigt mycket bättre på. Jag förväntar mig smarta bidrag och ett jätte coolt nytt märke i framtiden. Personligen är jag mer inriktad på visuell presentation och bildkonst, har inte riktigt ett minne som kommer ihåg otroliga citat som skulle vara så coola att ha på sin halare. (Öh, förhoppningsvis indikerar detta inte att jag studerar fel ämne.) Får plötsligt lojalitets-angst, borde jag ha börjat med Prosa för maximal advertising? Go Prosa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar