söndag 27 maj 2012

Och religionsvetaren vaknar till liv!

Har sett på en väldigt söt film idag: Little Krishna - The Darling of Vrindavan. Tyvärr har jag bara läst några ynka stycken översatt originaltext om honom, så hur mycket de håller sig till, hmm, sanningen, det vet jag inte. Troende folk verkar tycka om filmen, det är ju ett bra tecken!

Inte filmen.

Det hela började från klippet ovan, som ledde till en youtube rekommendation till filmen. Krishna rap!? Jovisst. För länge sedan när jag läste religionsvetenskap som mitt huvudämne så var Lord Krishna den enda av de hinduiska gudarna som blev riktigt levande för mig. På något sätt fick jag snabbt en personlig relation till Krishna, det kändes så alltså, som om han gjorde en förbindelse för att jag visade intresse. (Det går förstås att tolka erfarenheten på flera sätt.) Deras "hare krishna" mantra är en mood booster även då jag egentligen inte vill känna så mycket glädje. Det är som i filmen, jag känner mig gladare även då jag inte önskar det. Men ta mig inte på fel sätt, jag har inget intresse av att joina rörelsen som vi ser på gatorna ibland här i väst. Det passar mig icke. (Även om det tydligen finns lesbisk-vänliga hinduer: The Gay and Lesbian Vaishnava Association.)

Ska fortsätta kvällen med att titta på Barbie: Princess Charm School och se om den är så evil som den låter. "Alla flickor vill bli en prinsessa" och alla flickor är prinsessor är sådant jag har hört eller uppfattat härtills. Ganska snävt definierad flicka det där, men det är helt okej för mig, för jag känner själv inte något behov att *alltid* kvalificera som flicka/kvinna.

Hmm. Måste jag sätta in en kommentar om hur jag bryr mig skit i vad ni andra tror på och önskar att samma frid ges åt mig? Vissa folk tror att så fort man tror på nåt så vill man sprida det vidare och få andra att förstå. Jo jag tackar.. Gissa varför jag till sist inte orkade med tanken om att jag skulle vara religionsvetare och för evig stå där i mitten mellan ateister och troende? Ateister är för fan likadana. Ofta lite mindre självinsikt bara, eftersom det finns tanken om att de skulle vara "neutrala". Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar