fredag 19 augusti 2011

Nattens konst

Det var alltså konstens natt i Åbo igår. I must admit, jag kände mig på dåligt humör den kvällen eftersom jag önskade efter mer än vad jag hade, så jag hade tänkt skippa alltihop, men sedan lade jag märke till att vattenutställningen på Wäinö Aaltonen museumet går mot sitt slut, och det kunde jag ju inte missa! Sprang iväg och hann på en guidning. Njöt av utställningen, även om inte allting föll i mitt tycke. Där fanns verkligen fina fotografiska verk, intressanta ljud/videoverk.. Ett metalliskt verk som ska föreställa vatten stannade speciellt i minnet. Och de tre idylliska fotona med fotografens döttrar på bryggan. Dessutom fanns där ångestfyllda vatten-apocalyptiska verk. Och politiska verk om Östersjön. Jag rekommenderar att check it out före den slutar, sista dagen är 21.8, på söndag alltså.


Det här är inte museumet, inte heller vattenutställningen, tyckte bara det såg så fint ut när jag rusade förbi det till nästa evenemang, som började 8 minuter efter att guidningen hade slutat på WAM. Springa, springa..

Försökte alltså hinna i tid till Music of the Spheres, jag kom precis i tid, men hela åbanken var ju smockfull av folk. Hittade dock en passlig plats att stå, såg riktigt tillräckligt..


Den sista suddiga bilden är alltså typen som spelade flöjten, han satt i en mindre bubbla. De andra bilderna är av akrobaten. Det var nog helt roligt att se på, helt okej. Musiken var lite konstig? Visuellt var det fint. Tror jag tyckte bäst om att ta foton..

Gick sedan via Galleri Titanik som hade någon gräslig utställning uppe. Jag antar att det är meningen att det skulle vara så. Det var väldigt grovt.


Begav mig hem via värsta Stephen King vägen. Spooky upplyst dimma! Kom dock hem utan vampyrmärken på nacken eller rispor från varulvar. Vet inte om jag ska vara lycklig över det eller besviken. ;P

2 kommentarer:

  1. Oj, jag missade nog hela vattenspektaklet, såg bara en riktigt konstig performans utanför museet. Doh! Och det där med bollen ser ju helt fantastiskt ut! Nu ångrar jag att jag inte paid lite mer attention, gick bara runt och muttrade istället.

    SvaraRadera
  2. Heheh X) Nu var det ju helt roligt att se på, men tycker fotona är mer fantastiska än själva spektaklet, för det var ganska långsamt och enformigt på något sätt. Dock helt roligt att se för en handfull minuter åtminstone.. I suppose konst är konst, det behöver inte alltid vara angenämt eller roligt eller intressant. Nånting skulle väl vara väldigt fel om vi tyckte om precis allt.

    SvaraRadera