söndag 3 april 2011

Bara du och jag, hundskrälle, kompanjon!

Har länge viljat skaffa husdjur. Det skulle föra mig hemåt när kvällen kommer, någon skulle vänta på mig och sakna mig om jag inte infann mig, och jag skulle ha nån att pyssla om och vara med. Jag är kanske i grund och botten en kattperson, sådandär som lever med dem i gemensam förståelse, tycker inte det är jobbigt att stiga upp 6 gånger i timmen för att släppa in/ut dem genom dörren, och ser katt-drag i egen person, men jag kan inte ha ett vilddjur med utbrytarförmågor i en uberminilägenhet.

Jag tänker inte skaffa hund just nu heller, men man kan ju alltid drömma. Här är min top lista, börjar med min absoluta favorit..


1. Papillon. Tycker den passar min natur. Gemensamt lekande.


Chinese Crested dog
2. Chinese Crested. Okej, den behöver kläder här i Finland, men ack vad söt och vilken bra natur: livlig, hängiven och lekfull. (Foto från ChocolateLuvr.)


Irish Wolfhound - Levriero Irlandese


3. Irländs varghund. Har hört många kommentarer om hur ful den är, men vadå!? Söt som bara den! Stor som en kalv också!! Måste nog ha en bondgård för att skaffa en sådanhär. De lever inte lika länge som småhundarna, det är ett definitivt minus. (Foto från Cani.com.)

Det brukar väl bli så att man sen tar en helt annan än vad man planerat, eller blandras, men det här är ju bara drömmar. Border Collie skulle kanske vara på delad 4:de plats med någon terrier, så som Westie. Vi hade en Australiensk terrier när jag växte upp, han hade en enormt stor personlighet, honom glömmer man inte.

Avslutar med denna roliga bild av en hoppande Puli!


Sitter andra och drömmer om hundar också måntro..?

5 kommentarer:

  1. Om jag skaffar hund får det bli chihuahua eller jack russell. Eller så katt. :)

    SvaraRadera
  2. Åh! Chihuahua är nog så coola, vilket temperament!! :) (Synd att Paris Hilton har dragit ner på coolness-faktorn. :P) Jack Russell ser sweet ut. :)

    SvaraRadera
  3. Vet du jåå. Jag drömmer också. Precis om samma sak, dvs hund eller katt. Jag tror att jag skulle villa ha just nån slags blandras, för att det nu passar min stil, haha, men också för att det finns många sådana som söker ett hem. Så man sku liksom kunna hjälpa nån samtidigt som man får en fin vän (som inte är så dyr heller:)

    SvaraRadera
  4. Jei, mera hundintresserade! :D Inte så dyr låter bra. :) Det är väl inte så ofta man hittar blandade småhundar? (Och tar man en stor måste man ta i beaktande vilket temperament den kan ha ärvt, jag valde den snälla jätten av en orsak. :P) Kommer knappast att kunna ha annat än en minihund på länge, länge, kanske always, får se vart man blir å bo.

    SvaraRadera
  5. Jo, det är sant att blandraser brukar vara lite större. Har aldrig sett nån tax-terrier-blandras t.ex. Hoho.

    SvaraRadera