fredag 22 juli 2011

Rekommenderad anime: Elfen Lied


Skulle bara se ett avsnitt medan jag åt middag, men jag hade redan kommit upp till de sista avsnitten, det var liksom emotionellt oavslutat. ..Och nu, ja, nu är det över. Jag känner den där bekanta råa känslan inom mig som kommer efter en bra men hjärteskärande anime, som om jag blivit dragen över ett rivjärn, någonting har skalats av och det blöder. Väldigt ledsamma storylines. Jag drar personliga parareller, prövar idéer om hur verkligheten fungerar, och tänker på allt detta vettlösa som man kunde undvika om vi inte var så hårda mot varandra, så där kollektivt. Och hur barn behandlas ibland. Vad barn gör åt varandra på grund av oss. Och hur en sådan här historia inte skulle vara relevant om vi hade kommit över dessa issues.

Kort sagt handlar serien om "diclonius" flickan Lucy och den vanliga människan Kohta, hur de är länkade, vad som hände när Kohtas far och syster blev mördade - han kommer inte ihåg. Diclonius personerna har övernaturliga krafter, de sprids genom ett virus som infekterar människobarn, och flera typer talar om hur deras uppgift är att ta kål på mänskligheten för att skapa en ny värld. Mänskligheten verkar i allmänhet vara väldigt hård mot dessa "freaks" och genom dessa grymheter skapar mänskligheten sitt monster. Utanförskap är ett starkt tema. Ånger. Misshandel. Familj.

Såg förstås animen på japanska, men trailern där uppe är på engelska. Rekommenderar serien. Har inte läst mangan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar